یاصاحب الزمان پرواز به شیوه حشرات الگوی نسل آینده پروازها :: علم و دانش

علم و دانش

علم و دانش روز در scienc

علم و دانش

علم و دانش روز در scienc

پرواز به شیوه حشرات الگوی نسل آینده پروازها

شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷ ب.ظ

پرواز به شیوه حشرات الگوی نسل آینده پروازها


پرواز پرندگان باعث اختراع هواپیما شد، پرواز زنبورها اکنون دانشمندان را به اختراع نسل آینده پروازها ترغیب می کند. پژوهشگران دانشگاه مارسی در فرانسه، یک روبات هوایی ساخته اند که مانند حشرات با جهت یابی بینایی خودکار کار می کند.

در حالیکه بیشتر هواپیماها برای تعادل پرواز از شتاب سنج استفاده می کنند اما پرندگان و حشرات از حس تعادل دورنی بهره می برند که نتیجه رصد عوامل محیطی و اندام های داخلی شان است.

بر اساس تحقیق در باره زنبورها، دانشمندان روباتی ساخته اند که بدون استفاده از شتاب سنج، تنها با رصد محیط بیرونی تعادلش را برقرار می کند.

استفان ویولت یکی از پژوهشگران انستیتو کارنو در مارسی می گوید: «از حشرات یاد گرفتیم که با حداقل امکانات، حداکثر کار را انجام دهیم. آنها به ما یاد می دهند بدون نقشه، جهت یاب ماهواره ای و با امکانات کم، در محیط کاملا مستقل عمل کنیم.»

پژوهشگران از توانایی حشرات برای ارزیابی محیط حین پرواز الگو برداری کردند. این دستگاه به نام «بی روتر»، بدون محاسبه نیروی جاذبه، سرعت و یا ارتفاع می تواند سرعتش را تنظیم کند. مانند حشرات با استفاده از نشانه های بصری حرکت می کند. در مراحل آزمایشی بی روتر توانست سرعت، شیب اوج گرفتن ، جهت یابی و به زمین نشستن را تنظیم کند.

یکی از مسئولان این پروژه می گوید روبات «بی روتر» با بهره بردن از فناوری هوشمند می تواند فاصله را محاسبه و از برخورد با موانع اجتناب کند.

این دانشمندان امیدوارند با مطالعه دقیق تر زنبورها در مراحل بعدی آزمایشی، ساختار بی روتر را برای برقراری تعادل بیشتر اصلاح کنند.

euronewos    فارسی


        

  • سیدمحمدمصطفی تفاخ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی